DAG 10

Idag åkte vi ut till en av öarna här som heter Poda Island. Där var vattnet alldeles klart och sanden vit. Massor med folk fram till lunch och vi åkte tillbaka vid 15 då det började regn. Vi hann med att se några apor innan vi åkte hem också.

Har avslutat svindlade höjder idag. Inte i närheten lika bra som Jane eyre! Har en bok kvar att läsa och jag ska väl ha något på planet hem också.

Nu efter middagen fick Emil ont i magen och vi åkte tillbaka till hotellet. Nu ligger han med 39,5 i feber och jag ber till en högre makt att han inte får några hallucinationer eller överstiger 41 grader. Han vägrar ju ta medicin det är där problemet grundar sej.

Vi kollar på narnia på en av thaikanalerna, de kör maraton. Så vi ligger väl och kollar på det och avvaktar läget sålänge.

En annan anekdot är att vi bor bredvid ett par medelålders män, danskar. De festar hela dagarna och dricker massor med öl hela tiden. Sen kom de hem härom natten vid 03 möblerar om hela rummet typ och vid 04 går nån i dörren. Idag infriades mina tankar när vi kom från badet. Med andra ord så nyttjar de hela det thailändska utbudet..

DAG 9

Sol och bad hela dagen! Vi beslutade igår att inte äta lunch på stranden utan på restaurang. Bra för pojkarna att komma undan solen lite och pausa lite från stranden. Sixten är extrem, han har sand upp till öronen hela tiden.
Har ätit jättegoda luncher av en man som kommer med en grill på ena axeln och maten på den andra så tillagar han det man önskar. Kycklingspett är Emils favorit och ris och vårrullar. Vårrullarna är helt fantastiska! Jag äter så jag storknar!
Men restaurangen vi var på idag har en generös stenläggning och grabbarna kan springa av sej i skuggan. Personalen är jättegulliga som alla andra thailändare men pillar på Sixten i tid och otid må jag säga..

Nu hörs muller ute och vi pratade med ett svenskt par på stranden idag som sa att det har varit extremt dåligt väder senaste veckorna.. Kanske blir en middag på hotellet. Jag är lite småkinkig med mat på kvällarna för jag blir så sjösjuk av att ligga i vattnet när det är vågor. Måste ha mat när jag börjar gunga.. Vilket typ är nu! :))

DAG 9

Vi har vaknat till en klar blå himmel!

DAG 8

Idag sken solen för första gången på en vecka!
Det regnade imorse men vi tänkte trotsa det och tog badmattan och åkte till stranden. Väl framme kommer solen som sken hela dagen!
Vi avslutade dagen i poolen och har precis kommit tillbaka efter att ha ätit middag och släppt iväg en rislampa. De har nån festival här idag och det var massor med folk på stan.

Igår skrev jag inget för jag var för sur. Det spöregnade hela dagen och grabbarna höll på att slå ihjäl varann på hotellrummet och jag är sjukt less på att sitta inne.
Har kollat på andra saker att se och göra men det mesta är utomhus. Inte så kul att åka elefant i spöregn..

Vi har iallafall hunnit läsa en del. Jag har börjat läsa svindlande höjder och Andreas har läst ut en deckare och tagit sej an den jag läste innan, om antikhandlare Homan.

En vecka kvar nu och det känns ju oändligt långt! Samtidigt går dagarna så otäckt fort.. Har förstått att snön kommer till helgen så det blir en skön kontrast när vi kommer hem. Känns väldigt långt borta.

Barnen ska kolla på Askungen. (Vi har blivit tvungna att ladda hem massa filmer så de var något att göra när det regnar) och jag ska ge mej in i boken igen till Catherine och Heathcliff....

DAG 6

Jag har precis bokat en massage och ska ner dit om en stund. 300 baht kostar det. Runt 75 svenska kronor.

Det vräker ner ute och jag avslutade min bok idag. Safari med döden. Bilden jag ville ladda upp igår gick ju självklart inte..
Pojkarna kollar på blixten på ipaden. Eller som Sixten säger ajpeden. Andreas läser en bok som jag har prackat på honom.. Tycker han borde läsa mer, ökar hans förståelse varför jag sitter och sover i fåtöljen varje kväll. Vi blir båda väldigt inbitna när vi läser något bra.. :)

Emil fick en äggmacka till lunch idag och som han åt! Trodde inte han sett mat förut. Han fick ha ketchup på mackan och ägget också, det var kul.
Annat är det med lillskrutten.. Han äter bra när han inte är trött.. Jobbiga dagar här med allt badande. Inte för att solen skiner iallafall..

DAG 5

Idag är vi lite rödlätta allihopa tror jag. Jag i fejjan, Andreas på axlarna och barnen på handlederna. Barnens tröjor är helt suveräna men vi smörjer och smörjer men solen är för jäkla stark!
Idag hick vi upp en timme tidigare i hopp om att solen skulle lysa på fm istället. Den sken i 1,5 fram till 12. Men kom bara lite regn men helt täckande moln resten av dagen.. :(
Ska kolla väderkartan innan vi somnar ikväll. Barnen ska sova nu och har varit superduktiga idag, ätit massor och hoppat i de stora vågorna som kom in idag.

Boken nedan är riktigt bra och underhåller mig medan det regnar.

DAG 4

Det regnar.. Och har regnat sedan kl 14. Nu är den 19.30. Kvällen är räddad då jag hittat TV3 appen så jag kan kolla på revenge reprisen från i torsdags.

Imorse var det fint väder och vi åkte ut till en ö 10 min bort. Jättefint med klart vatten. Mycket stenar på botten dock som gjorde det svårt att bada, speciellt för barnen.

Sen kl 15 har vi varit på hotellet. Vi åt en god middag och barnen åt upp all mat. Alltid kul att se att det är tomt på tallrikarna :)
Jag köpte en bikini en blå med rosa linjer på. För 450 baht. Den var SÄKERT äkta ;)

DAG 3

Så är fredagen förbi och idag lät vi Sixten sova middag i 30 min. Vi kommer nu inte göra om det.. Han kör gärnet nu och kl är 22.10 ..

Det har regnat mer eller mindre hela dagen idag. Det har varit varmt men regnat. Stundtals riktigt ordentligt. Kollade på en väderkarta nyss och blir riktigt deppad. Det ska regna varje dag.,. Hoppas innerligt att de har fel..

EN DAG PÅ STRANDEN

Jag tror Emil sov från 18 igår thailändsk tid till 10 idag. Då är man trött..
Bättre med humöret idag som tur är.
Idag gick vi till en annan strand nån km bort där stranden var finare än den som ligger precis vid hotellet.
Där låg vi i skuggan av ett träd och badade i det otroligt långgrunda vattnet.

PÅ BALKONGEN

Sitter på balkongen och grabbarna lägger pussel och vi väntar på att få ett nytt kassaskåp.
Vi ska snart gå till stranden där det är ca 29 grader i vattnet nedan det är 30 grader i luften. Otroligt kvavt och det känns inte speciellt avkylande i havet. Poolen är väl runt 27 och känns svalkande :)

Barnen gnäller mest. Tror det är ovanan med värmen och lite trötthet av tids omställningen.
Sixten började kräkas jag vet inte hur mkt när vi skulle landa igår och det blev en liten cirkus. Ingen märkte något så vi skötte det snyggt.
Han var trött och började hosta och sen var det inte mer med det. Fick gå med nerspydda kläder tills vi fått väskorna och kunde byta.

Nu ska vi investera i ett par puffar till Emil och en ring till Sixten. Sixten är lite opålitlig när han badar, fladdrar runt och sen vips är han under ytan så man måste ha stenkoll på honom.. :)

BRA ATT LÄSA

Någon som har något smaskigt att rekommendera som rese läsning?
Just nu läser jag en bok om kriminalkommisarie Vera stanhope.. Tipsa gärna!

BARA NÅGRA DAGAR KVAR

bilden från aonang.com

VILKEN TORSDAG!

Har precis sett Falun - Storvreta.. Vilken match! innehöll allt!
Andreas är på företagsfest och jag ska kolla på dagens avsnitt av Revenge :)

EN LEDIG IDAG

Mitt i veckan blev det en ledig dag. Vi har gjort lite av varje och jag ska börja jobba kl 15 så vi ska snart bege oss iväg.
Sitter och planerar lite inför nästa vecka. Har betalat lite räkningar eftersom vi är borta över månadsskiftet och har plockat fram sladdar och dosor lite av de tekniska saker vi ska ha med oss :)

MATKASSE

Förra veckan fick vi en matkasse från Middax som vi betalade 599 för. De var jättegod mat men alldeles för lite!
Så idag har jag varit och handlat efter 6 recept som jag kollade upp innan. Totala summan blev 650 kr och då köpte jag frukost och ostkaka också :)

Här är menyn för denna v:

Måndag: fisknuggets med sötsur sås och ris

Tisdag: cannelloni med skinka, vitlök i ostsås

Onsdag: blodpudding med bacon och keso

Torsdag: kycklingsoppa

Fredag: korvgryta med rotfrukter

Lördag: pastagratäng med pesto

Söndag: korvstroganof

Min tanke var att inte ha så mkt mat kvar i kylskåpet innan vi åker om en vecka ungefär :)

VM TRUPPEN 2012

Härligt att brorsan kom med i vm truppen till Schweiz i början på december.
Blir perfekt tajmat tills vi kommer hem från Thailand! :) längtar!

GAMLA KVINNA

Jag har blivit gammal! Vi var ut och festade igår och idag är första gången någonsin som jag är bakfull. Gud så dåligt jag mår!
Intaget igår var obeskrivligt mycket men jag kommer väl tänka både en och två gånger nästa gång. Såhär eländig kan man ju inte vara =P

SEG DAG

Lördag och halvtrist väder. Vi skulle gå ut men grabbarna ville inte. Vi ska åka skridskor lite senare efter att vi har hämtat släpet och handlat lite på bauhaus.
Sixten har fått ett par skridskor som vi ska provåka..

Jag har renbäddat och städat på övervåningen. Andreas har varit i hallen och gjort dörrhålet större och flyttat dörren. Nu målar han taket, så hoppas vi att det är tillräckligt bra spacklat.